Meteen naar de inhoud

stageblog

Stage Blog

Welkom op mijn stageblog. Ik loop stage bij APVIS en in deze blog zal ik wekelijks noteren waar ik aan werk.

De Eerste opdracht die ik van APVIS kreeg was het uitwerken van een voorstel voor financiering. Het idee was om door middel van AR bestaande muurschilderingen in Breda tot leven te brengen. De muurschildering die mij het meest aansprak was die over Thai-Box legende Ramon Dekkers. Na eerst grondig onderzoek te hebben gedaan naar zijn prestaties en levensloop heb ik een concept bedacht voor een AR laag. Waarbij ik erop gelet heb dat het echt een toevoeging was op de bestaande muurschildering.

APVIS had het plan gevat om een workshop AR te geven met als thema misinformatie/fake news. Het idee was om een poster te maken die kon scannen waarna er een AR-laag overheen verscheen. Het was vervolgens aan mij om hier een voorbeeld voor te maken. Hiervoor heb ik eerst een hoop concepten bedacht en gevisualiseerd. Mijn eerste idee was om een soort Esscher achtig doolhof te maken om zo misinformatie te illustreren. Het tweede idee wat ik had was om Social Media af te beelden als een soort monsters. Maar ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het idee waarbij de consument word afgebeeld in een zee vol afval Social Media. Ik trek hierbij het verband tussen informatievervuiling en milieuvervuiling. 

Voor het uitwerken van mijn idee heb ik zowel gebruik gemaakt van frame-by-frame en After Effects. En heb ik voor het tekenen van het water eerst onderzoek gedaan naar Japanse illustraties waarin water word afgebeeld.

Voor T-Mobile heb ik deze korte video gemaakt als aansluiting op de huidige huisstijl. Hier rechts een test voor het combineren van 3D met de Illustrator/After Effects stijl

Voor een VR-installatie waarbij de gebruiker word meegenomen in het opbouw en afbouw van een liefdesrelatie mocht ik wat concepten bedenken voor de eerste fase van het daten. Hierbij stond het ‘prille’ gevoel centraal. Aan de hand hiervan heb ik een reeks concepten bedacht waaronder het samen gaan schaatsen, waarbij ik een verband leg tussen het ongemakkelijke van niet kunnen schaatsen en het ongemakkelijke van de eerste date. Van mijn reeks ideeën is deze ook daadwerkelijk in de installatie terecht gekomen.

Zie hier de Final versies van een reeks dingen die ik als voorstel heb gemaakt voor T-mobile (eerste twee). Voor de linker heb ik een bestaande afbeelding tot leven gebracht door een parallax effect en wat bewegende elementen. De rechter tekening is voor hetzelfde voorstel waarbij ik een bekendere Illustrator/After Effects stijl heb gebruikt. De laatste Video heb ik gemaakt door twee van APVIS oude beelden over elkaar heen te leggen. Dit was een concept voor de nieuwe website.

Dit karakter heb ik gemaakt in Quill als experiment voor het combineren van 2D en 3D animatie. Het werken met Quill geeft al snel die geschetste look. Waarbij het plaatsen van losse lijnen op een 3D karakter veel toevoegt.

Samengevat

Vertellen en Maken

Wat ik tot nu toe heb geleerd omrent visual storytelling is dat het in de praktijk wel degelijk meerwaarde heeft om een achterliggende gedachten achter een bepaald ontwerp te hebben. Dit klinkt voor de hand liggend maar ik ben lang in de veronderstelling geweest dat het niet-creatieven als opdrachtgevers niet uitmaakt of er een goed onderzocht idee achter een werk zit. Een uitgedacht idee helpt zowel overhalen als verduidelijken en neemt een ander mee in je ontwerpproces. 

Voor mijn afstuderen heb ik een hoop handige bronnen in de boekenkast op mijn stage staan. Demain Albers, mijn stagebegeleider is ook een enorme comic fan en ik kan veel inspiratie halen uit comics als: World of Edena, Sin city en Watchmen. Wat fantasierijke en contrastrijke comics zijn. Verder heb ik ervaring opgedaan met het programma Quill. Wat weer een stap is in mijn zoektocht naar het combineren van cartoon en 3d animatie.

Qua experimenten heb ik verder naast het aanleren van een reeks After Effects trucjes, geprobeerd om 3D elementen met een strakke After effects stijl te combineren. Verder heb ik frame-by-frame herontdekt voor mezelf, gezien ik hiermee werken in eerste instantie had afgezworen. Het animeren van effecten beviel me. Maar ik animeer karakter nog steeds liever met 3D software. 

Betreft afstuderen heb ik nog geen concreet plan en doe ik momenteel vooral onderzoek naar stijl terwijl ik onderzoek doe naar mijn onderwerp (Escapisme). 

Onderzoeken en Ontwerpen

Mijn werkproces op stage verschilt natuurlijk enorm per product. Maar de opdrachten kan ik in twee categorieën indelen. Bij het ene type opdracht schets ik vooral een beeld van wat iets zou kunnen zijn. Hierbij gaat het meer om de globale vormgeving en zijn details minder belangrijk. Deze worden vervolgens gebruikt als voorbeeld om een opdracht te verkrijgen of een techniek te testen. De tweede categorie opdrachten zijn de ‘echtere’ opdrachten. Hierbij werk ik echt naar een eindproduct toe waarbij alle details in orde moeten zijn. Hierbij maak ik eerst een reeks schetsen, kom met een kleuren idee en werk dan stap voor stap naar een eindproduct toe.

De opdrachten die ik krijg rond ik in relatief korte tijd af. Als ik niks te doen heb voor stage werk ik graag aan mijn eigen projecten. Zo heb ik een nieuw zeefdruk ontwerp gemaakt, Werk ik mee aan een educatieve game en experimenteer ik met software voor mijn afstudeerproject.

 

Positioneren en ondernemen

Bij elke opdracht die ik maak, probeer ik te kijken naar hoe dit zich verhoud tot mijn profilering. Hoewel ik graag de breedte van het vakgebied op zoek, ervaar ik de meeste plezier als ik experimenteer met software. Toch heb ik analoge middelen niet helemaal afgezworen en beginnen de meeste van mijn ideeën als een eenvoudige schets op papier. 

APVIS werkt met twee verschillend manieren van project financiering. Demian werkt veel aan projecten waarbij hij subsidie vraagt aan gemeentes. Deze opdrachten zijn vaak wat artistieker. Aram werkt aan opdrachten voor bedrijven als T-mobile en deze opdrachten zijn wat commerciëler. Beide manier van werken hebben voor- en nadelen. Maar hoewel de uitvoer van de artistiekere projecten erg leuk is, moet je hiervoor eerst een reeks aanvragen doen bij verschillende instanties. Dit proces is erg tijdsintensief en geeft geen garantie op financiering. 

De commerciële manier van opdrachten verwerken is wat meer korte termijn en sneller te vervaardigen maar kan ook lang in de conceptfase blijven hangen. Toch denk ik dat deze manier van werken meer bij mij past gezien je genoodzaakt bent in een korte tijd met een hoop ideeën op de proppen te komen. Waarbij je ze vervolgens snel en eenvoudig moet visualiseren. Naast dit soort opdrachten zou ik dan zelf aan wat vrijere projecten werken als bijvoorbeeld shirts ontwerpen of waar mijn interesse op dat moment ligt.

Qua opdrachtgevers heb ik dus gewerkt met T-Mobile en Blind walls gallery. Tijdens deze ‘samenwerking’ heb ik niet heel veel over mezelf geleerd. Waarschijnlijk omdat ik mijn fair-share van samenwerking al gehad heb tijdens mijn minor waar ik heb samengewerkt met 23 mensen.